Ekonomi

Bakan Karaismailoğlu, Türkiye-Azerbaycan-Kazakistan Dışişleri ve Ulaştırma Bakanları 2. Toplantısı’nda konuştu Açıklaması

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, “Küresel ve bölgesel şartlar ışığında, kara yolu ulaşım stratejilerimizi yeniden tanımlamak ve bu stratejileri her daim güncel tutmak için Türk Devletleri Teşkilatı bünyesinde ‘Karayolu Taşımacılığı Ortak Koordinasyon Kurulu’ kurulmasını öneriyoruz.” dedi.

Karaismailoğlu, Kazakistan’ın Aktau şehrinde gerçekleştirilen Türkiye-Azerbaycan-Kazakistan Dışişleri ve Ulaştırma Bakanları 2. Toplantısı’nda yaptığı konuşmada, Orta Koridor’da bölgesel işbirliğinin önemine dikkati çekerek, bu işbirliğini artırmanın, ülkelerin Asya-Avrupa arasındaki ticaret hacminden ve yatırım ortamından daha fazla pay alması için uluslararası alanda yeni imkanlar oluşturacağını söyledi.

Türkiye’nin tedarik zinciri açısından kıymetli bir ülke olduğuna işaret eden Karaismailoğlu, Rusya-Ukrayna Savaşı’nın ardından, daha önce bu güzergahları kullanan tırların artık diğer seçenekleri kullanmak zorunda olduklarını ifade etti.

Karaismailoğlu, sadece Orta Asya-Türkiye arasındaki ticaret değil, Avrupa Birliği ile Orta Asya ve Asya arasındaki ticarette de Türkiye’nin kara, deniz ve demir yolu irtibatlarının daha fazla ehemmiyet kazandığını belirtti.

Bakan Karaismailoğlu, Türkiye-Azerbaycan-Kazakistan ortasındaki kara yolu nakliyeciliği transit kotalarının hür bırakılması ve böylelikle Avrupa-Asya ortasındaki yük akışının kolaylaştırılmasının gerektiğini söz ederek, “Küresel ve bölgesel şartlar ışığında, kara yolu ulaşım stratejilerimizi yeniden tanımlamak ve bu stratejileri her daim güncel tutmak için Türk Devletleri Teşkilatı bünyesinde ‘Karayolu Taşımacılığı Ortak Koordinasyon Kurulu’ kurulmasını öneriyoruz.” diye konuştu.

Bakan Karaismailoğlu, 11 Kasım’da Türk Devletleri Teşkilatı üye devletleri arasında “Kombine Taşımacılık Anlaşması”nı imzaladıklarını anımsatarak, şunları kaydetti:

“Kazakistan tarafı için transit geçişlerin serbestleşmesiyle ilgili aşmamız gereken bazı zorlukların olduğunu biliyoruz. Bugün imzalayacağımız yol haritasında ise bu konuya çözüm üretmek adına bir eylem maddesi yer almaktadır. Azerbaycan’la da transit taşımaların hürleşmesi konusunda yeniden bu yol haritası kapsamında mutabakata vardık. En kısa vakitte bu mutabakatı resmiyete kavuşturacağız.”

Türkiye olarak Orta Koridor’da lojistik üs haline gelmeyi hedeflediklerini ifade eden Karaismailoğlu, “Hedefimiz, önümüzdeki 30 yılda yalnızca yolcu taşımak için değil yük taşımak üzere de tasarlanmış demir yolları ile Türkiye’yi örmektir.” değerlendirmesinde bulundu.

Zengezur Koridoru ve Nahçıvan-Kars Demir Yolu

Karaismailoğlu, Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu üzerinden yolcu taşımacılığının başlanmasına büyük önem verdiklerini dile getirerek, şu ifadeleri kullandı:

“Geçtiğimiz günlerde Sayın Nabiyev’le Gürcistan’a yaptığımız ziyarette Ankara-Kars arasında çalışan Doğu Ekspresi yolcu taşımacılığını Bakü’ye kadar uzatmayı teklif etmiştim. Geçtiğimiz günlerde bize Çekya’da yerleşik Demiryolları İşbirliği Teşkilatının bir üyesinden Çekya’dan başlayarak Kazakistan’a kadar uzanacak bir güzergahta (Çekya, Slovakya, Macaristan, Bulgaristan, Türkiye, Gürcistan, Azerbaycan, Türkmenistan, Özbekistan ve Kazakistan) 2024 yılında turistik yolcu taşımacılığı yapmak istediği yönünde bir başvuru aldık. Bu taleplerin önündeki engelleri kaldırmak için daha fazla gayret göstermemiz gerektiğinin bir kez daha altını çizmek istiyorum.”

Azerbaycan’ın Zengezur Koridoru’nu açma konusundaki isteğini de yineleyen Karaismailoğlu, “Zengezur Koridoru’nun açılmasıyla birlikte, koridorun devamı olarak Nahçıvan-Kars Demir Yolu’nun inşaatının da tamamlanmasının iki ülke ortasındaki ulaştırma münasebetlerinin ağırlaştırılmasına değerli katkı sağlayacağına inanıyoruz.” dedi.

“Gürcistan ve Kazakistan ile de e-permit uygulamasına başlamayı dilek ederiz”

Bakan Karaismailoğlu, yüklerin alınmasından teslim edilmesine kadarki süreçte gerçekleşen tüm idari ve teknik süreçleri şeffaf ve tarafsız bir şekilde gösterecek ortak dijital platform kurulmasını desteklediklerini belirterek, şunları kaydetti:

“Yakın vakit evvel Özbekistan ile e-permit uygulamasına başladık. Azerbaycan ile de başlatılması üzerine mutabık kaldık. Gelecek ay ilgili otoriteler bir ortaya gelecek ve çalışmalar başlayacak. Gürcistan ve Kazakistan ile de e-permit uygulamasına başlamayı istek ederiz. Bu mevzudaki çalışmalara en kısa müddette başlanılmasını buradan siz pahalı mevkidaşlarıma teklif ediyorum. Hazırladığımız yol haritasında yer alan konuları bir an evvel uygulamaya alma konusunda daima birlikte gerekli çabası göstereceğimize inanıyorum. Bu aksiyonlar son derece değerli olmakla birlikte asla bizim işbirliğimizin sonlarını oluşturmayacaktır. Bizler ek her türlü işbirliğine de hazırız. Bundan sonraki süreçte yol haritasında yer alan bahislerin takibi emeliyle da genel müdür düzeyinde bir teknik komite oluşturulmasını burada sizlere önermek istiyorum. Halihazırda, demir yolu alanında TEU olarak milyonlarla söz edilen nakliyata sahip olan kuzey koridorundan, on binlerle tabir edilen nakliyecilik faaliyetlerinin gerçekleştiği Orta Koridor’a yük kayması talebi mevcuttur. Kabul edersiniz ki mevcut hatlarımızın bu talebi karşılaması mümkün değildir. Biz mevcut hatları tam kapasite çalıştırsak ve her kilometresini çift hat yapsak dahi bu talebi karşılayamıyoruz. Buradan da anlaşılacağı üzere, tüm hatlar tam verimli çalıştığında, Orta Koridor’a gelen yüklerden faydalanan ülkelerin yük hacminde azalma olması mümkün değildir. Bu sebeple, atacağımız adımlar hepimizin yararına olacaktır.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu